SOUNDING OUT – Music for student with hearing impairment

ENG/ITA

Sounding out is a three-year research project providing a weekly music and music therapy programme based on movement and the use of the voice and instruments. It is for children aged 10-12 years who are affected by hearing impairments and attend two secondary schools in London. The project is organised by Creative Future in collaboration with a research group directed by Professor Deborah Vickers of The Ear Institute and the Professor Graham Welchdal of University College London and the Institute of Education UCL.

The project proposes to investigate and evaluate the following:

-hearing and perception of range of sound;
-appreciation of music and musical progress;
-non-musical progress (other types of learning).

The research is based on a pre-existing programme developed during previous research conducted in a primary school in London. In this research, the results suggested that a programme of musical training that involves singing also improves aural perception as well as the perception and production of language in students with hearing impairments. Furthermore, it helps to improve their vocal capacity and communication skills by encouraging simplified access to the source of sound as well as enjoyment of the music.

When the project finishes at the end of the school year 2016-2017, Sounding out is expected to participate with the Wandsworth Music Festival in a concert at the Royal Festival Hall. This performance will be in collaboration with theatre and scenography groups from secondary schools.

****

Sounding Out è un progetto di ricerca triennale che prevede la realizzazione di un programma di musica e musicoterapia settimanale basato sul movimento e l’uso della voce e degli strumenti, dedicato a ragazzi tra i 10 e i 12 anni affetti da ipoacusia, frequentanti due scuole secondarie di Londra.

Organizzato da Creative Future in collaborazione con il gruppo di ricerca diretto dalla Dott.ssa Deborah Vickers del The Ear Institute e il Professor Graham Welchdal dell’University College London e dell’Institute of Education UCL, si propone di investigare e valutare i seguenti aspetti :

udito e percezione dell’altezza del suono
apprezzamento e progressi musicali
progressi non musicali (altri tipi di apprendimento)
La ricerca si basa su un programma preesistente, sviluppato durante precedenti ricerche svolte in una scuola primaria di Londra, i cui risultati hanno suggerito che un programma di formazione musicale che coinvolge il canto migliora la percezione uditiva, la percezione e la produzione del linguaggio in studenti ipoacusici, aiutando inoltre a migliorare le loro capacità vocali e di comunicazione, favorendo un accesso semplificato alla fonte sonora e alla fruizione della musica.

Al termine del progetto Sounding Out per l’anno scolastico 2016-2017 è inoltre prevista la partecipazione al Wandsworth Music Festival presso la Royal Festival Hall, con una performance in collaborazione con il gruppo di teatro e scenografia della scuola secondaria.

Advertisements

3 thoughts on “SOUNDING OUT – Music for student with hearing impairment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s